“Als ik op het podium sta, vergeet ik mijn beperking”

Acteurs van Het Scheldeoffensief genieten na van een zomer in de spotlights

De missie van Het Scheldeoffensief uit Merelbeke? “Meer acteurs met een beperking op het podium brengen”, zegt algemeen coördinator An Van den Bergh. Afgelopen zomer is dat weer eens gelukt met een reeks voorstellingen van ‘Brutaal Frontaal’, een muzikale clownerie die tot leven kwam dankzij de steun van #Een hart voor Gent. “Zingen, dansen en spelen, brutaal en frontaal zijn voor een publiek… Dat was zalig”, glundert actrice Julia Dierens.

Al vijf jaar organiseert Het Scheldeoffensief wekelijkse theaterateliers voor (jong)volwassenen met een beperking. Daar vloeien regelmatig voorstellingen uit voort. “Maar omdat we niet beschikken over structurele middelen, zijn we voor elk toneelstuk afhankelijk van projectfinanciering”, legt An uit. Dus klopte het gezelschap aan bij #Een hart voor Gent, om samen een crowdfunding te starten.

“Voor we de stap hebben gezet, zijn we naar een infosessie van Streekfonds Oost-Vlaanderen geweest. Daar zagen we dat de kans dat we ons vooropgestelde bedrag van 5.000 euro zouden binnenhalen best groot was. Dat gaf ons de moed om ervoor te gaan, want we hadden nog nooit zo’n inzameling georganiseerd. Tijdens een tweede infosessie kregen we veel bruikbare tips. Er werd bijvoorbeeld aangeraden om een promoclip te maken. Toevallig hadden we net een filmpje opgenomen met onze acteurs, die we met toestemming van de makers hebben bewerkt tot een oproepvideo. Die werd verspreid bij onze achterban en de familie en vrienden van onze acteurs, waarna de donaties erg vlot binnenliepen.” De ingezamelde 5.050 euro werd met 5.000 euro vermeerderd door #Een hart voor Gent.

Glorian (22) en Julia (24) schitterden in ‘Brutaal Frontaal’

Hoe lang spelen jullie al theater?

Glorian: “Ik speel al bijna vier jaar bij Het Scheldeoffensief. Zij kwamen een theaterworkshop geven op mijn school. Ik ben sowieso graag bezig met beweging en taal, dat zit in mij. Dus het sprak me meteen aan om mij aan te sluiten.”

Julia: “Regisseur Frank is mijn papa, dus ik doe het al van kinds af aan. Ik heb al zijn voorstellingen gezien en het was altijd mijn droom om ook actrice te worden.”

Wat maakt ‘Brutaal Frontaal’ zo’n bijzonder stuk?

Glorian: “Het is een hele stap hoger dan wat wij anders doen! Gewoon toneelspelen vind ik makkelijk. Maar nu was er die muziek en al die klank, dat was een uitdaging. En het is een clownerie, wij zijn eigenlijk clowns.

Julia: “Ja, we hebben dus heel veel gelachen tijdens de repetities. Ik moest me tijdens de voorstelling soms ook erg concentreren om niet in de lach te schieten. Maar het gaat vooral over de harmonie van muziek, zang, taal en dans. Zo zingen, dansen en spelen, brutaal en frontaal zijn voor een publiek, ik vond dat fantastisch. En als je dan al die positieve reacties ziet en hoort, voel je je nog beter.”

Zouden jullie andere mensen met een beperking aanraden om ook toneel te spelen?

Glorian: “Zeker. Vroeger dacht ik niet dat ik zoiets kon, maar door ervoor te gaan ontdek je je talenten en leer je heel veel. Terwijl je plezier hebt en veel nieuwe vrienden leert kennen.”

Julia: “Inderdaad, theater is het beste wat me ooit is overkomen. Als ik op het podium sta, vergeet ik mijn beperking. Dat is het zaligste gevoel dat er is.

Professionele omkadering

De financiële steun liet het theatergezelschap toe om dit uniek stuk te creëren. “Veel voorstellingen waarin mensen met een beperking te zien zijn, leggen de nadruk op beeld. Dat kan uiteraard erg mooi zijn, maar zo ontstaat de perceptie dat die spelers alleen goed zijn wanneer er niet veel wordt gezegd”, weet regisseur en artistiek coördinator Frank Dierens. “Ik wou bewijzen dat onze acteurs ook verbaal erg sterk zijn, door een voorstelling te brengen waarin taal, klanken en muziek samenkomen.”

Tijdens de voorbereidende fase ontwikkelde Frank een heuse methodiek om acteurs met een beperking hierin te helpen groeien, die ook in de toekomst vruchten zal afwerpen. Daarnaast werd er ingezet op een professionele omkadering van de spelers. Naast de uitgekiende regie kregen de acteurs zangcoaching, werd een kostumeur betrokken en kwamen beroepsmuzikanten mee improviseren en componeren, dankzij de samenwerking met Muziekmozaïek. “Zo tillen we onze spelers naar een hoger niveau en kunnen we een hoogwaardig stuk brengen dat het publiek écht apprecieert”, aldus An.

Met lights, camera, action!

En of het gezelschap daarin is geslaagd! “Na een repetitiefase hebben we afgelopen zomer vier keer opgetreden met ‘Brutaal Frontaal’. De première was in samenwerking met De Vieze Gasten in Gent, een organisatie die inzet op sociaal-artistieke projecten. “We speelden vlak voor een muziekoptreden, waardoor we een totaal nieuw publiek bereikten: de mensen die naar dat concert kwamen kijken. Zij kenden ons helemaal niet, maar ze waren echt omvergeblazen door de presence van onze spelers”, blikt Frank terug. “Daarna stonden we op kunstenfestival Watou, en twee keer op circusfestival Cirque Plus in Brugge. Daar zijn stappen gezet naar een nieuwe samenwerking met circusatelier Woesh, en werden we ook aangesproken door een programmator met wie we nu bekijken of we ‘Brutaal Frontaal’ volgend jaar nog een aantal keren kunnen brengen.” Al blijven de positieve reacties van de toeschouwers nog het meeste bij, vindt An: “Wanneer we kinderen in het publiek horen zeggen: ‘Wauw mama, die acteurs zijn goed!’, zonder dat hun beperking wordt vermeld, is dat een bevestiging dat we in onze opzet geslaagd zijn.”

Dank aan Simon, student Grafische & Digitale Media Arteveldehogeschool voor de foto’s.

Cookievoorkeuren

Door onze website te gebruiken, aanvaardt u het gebruik van cookies. Om onze website optimaal te kunnen gebruiken dient u de cookies te aanvaarden.

Lees ons cookiebeleid